חכמת הבדיעבד – כשמתחרטים על החלטות

חכמת הבדיעבד

השנה 2009, בוסטון, מאסצ’וסטס. המשבר הכלכלי מסוף 2008 התחיל לתת את אותותיו והרבה אנשים פוטרו ממקום עבודתם. ג’ניפר עבדה בכיף בחברה פיננסית קטנה והיו לה הרבה מאוד שאיפות להתקדם. בתחילת 2009 אמרו להם המנהלים שהחברה במצב קשה, ושהם ממליצים לאנשים להתחיל לחפש עבודה. ג’ניפר חשבה על השכ”ד הגבוה שלה ועל העובדה שהיא לא יכולה להעביר אף חודש ללא משכורת נכנסת. מהר מאוד היא מצאה עבודה חלופית.

חצי שנה אחרי היא הבינה שהחברה המשפחתית שעזבה לא נסגרה ואפילו הצליחה להיחלץ מהמשבר, ובחברה החדשה היה לה ממש רע. אבל ממש. היא לא אהבה את האנשים, או את אופי העבודה, וגם לא את המנהלים שלה.

“את לא יכולה לחזור לחברה הקודמת?” שאלתי , “אין סיכוי, התפקיד שלי כבר לא קיים אחרי הרהארגון של החברה, ואני גם לא רוצה לעזוב את החברה החדשה אחרי כלכך מעט זמן.”  שאלתי אותה מה היא חושבת היה המרכיב הבעייתי בהחלטה הזו? “זה בדיוק העניין, זו היתה החלטה ראציונלית לחלוטין” היא ענתה.

————————————————————————————————————–

“Are you kidding me? I loved it there”

זו היתה התשובה של ג’ניפר כששאלתי אם היא אולי פשוט מתגעגעת, ועושה אידאליזציה לעבר. היא סיפרה שהיא שואלת את עצמה במבט לאחור מה עבר לה בראש, וכל פעם נזכרת שהיה לה מאוד עצוב לעזוב, אבל היא הסתכלה על השיקול הפיננסי והחליטה שאין ברירה. בסוף השאלה היא רק אם יש לקחים להפיק מההחלטה הכושלת?

—————————————————————————————————————

לפעמים מרעיפים שבחים על מנהל שביצע מהלך עסקי מבריק, וכמה שנים אח”כ מסתבר שהמהלך היה מוטעה. לפעמים החלטה מסוימת נראית כטעות, וכמה חודשים אחרי מגלים שהאלטרנטיבה היתה יכולה להיות טעות גדולה עוד יותר. באיזה שלב בוחנים אם ההחלטה היתה נכונה? ברגע שהיא התקבלה.

ג’ניפר קיבלה מצידה את ההחלטה הנכונה לאותו זמן בהתחשב בנתונים שהיו ידועים לה אז. האם להחליף לדירה זולה יותר רק בשביל הסיכוי שהחברה תשרוד היה מהלך נכון? באותו זמן זה לא היה נראה כך, ועל הבסיס הזה טיב ההחלטה צריך להיבחן.

—————————————————————————————————————–

קשה לנו לעשות את זה, לבחון ארועים והחלטות על בסיס תהליך קבלת ההחלטות ולא ע”פי התוצאה. גם בארגונים וגם בחיים הפרטיים שלנו אנחנו שופטים את עצמנו לפי איך הדברים הסתדרו בסוף, כאילו מתעלמים מהעובדה שהתוצאה היא לא תמיד פונקציה של התהליך, לשני הכיוונים. אז גם במקרה של החלטה שמתברר לכם שהיתה שגויה וגם לגבי החלטות שהתבררו כנכונות, כדאי להסתכל על תהליך קבלת ההחלטה ולבדוק אם משהו בדפוסים שלנו בעייתי, כי המון פעמים זה המצב. אבל לפעמים לא. אז אם אתם שלמים עם האופן בו קיבלתם החלטות, ועדיין דברים לא צלחו – זה כבר לא בשליטתכם. חכמת הבדיעבד היא לא חכמה, אף אחד לא נביא ובגלל זה אנחנו לא יכולים לשפוט את עצמנו רק במבחן התוצאה אם באמת ובתמים עשינו את כל המהלכים הנכונים בזמן קבלת ההחלטה.

—————————————————————————————————————-

אין לי מושג מה קרה עם ג’ניפר כי לא שמרנו על קשר, אבל יש לי מושג לגבי הרבה אחרים שעברו תקופה לא פשוטה ב 2009 ופוטרו מעבודות, היום הם במקום לגמרי אחר עם החלטות חדשות על הפרק ומזמן בצומת הבא של הקריירה שלהם.

 

 

No Regrets

They don’t work

No regrets now

They only hurt

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הגב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *