עצות זהב למקימים עסק חדש או המעוניינים בפיתוח עסקי

מאת: envirogreen

החיידק שגורם לנו לרצות לצאת לעצמאות ולהרוויח יותר נמצא אצל מרבית בני האדם, אך היישום של רצון זה תלוי במידה רבה במאזן שבין מידת הרצון והמוטיבציה למידת החשש מפני הלא נודע. למבנה האישיות יש חשיבות ולכן יש בני אדם שיש להם נטייה לקחת סיכון גדול יותר מאחרים ויש כאלה שהם שונאי סיכון ולא ירצו בכל מצב להקים עסק פרטי או להשקיע בפיתוח עסקי.

כאשר אנו מחליטים להקים עסק פרטי, או לצאת בפיתוח עסקי יזום, עלינו לאסוף חומרים ונתונים רבים וככל שבודקים לעומק, כך עולות שאלות חדשות המעמידות בספק את ההחלטה בין אם לחיוב או לשלילה. חשיבה מושכלת נטולת מאפיינים רגשיים, עשויה להביא להחלטות נכונות ומושכלות יותר.

מאידך, עסק קיים המעוניין בפיתוח העסק, עומד בפני דילמות מסוג אחר מאחר וההכרות עם הענף, בהנחה שהפיתוח הוא באותו ענף וסוג מוצרים, מאפשרת ליזם לשקול דברים מתוך ניסיון נצבר שהם לא בהכרח מועילים יותר, אלא אם נלקחו מתוך חשיבה יסודית ומושכלת ובעיקר ברמה האסטרטגית והטקטית.

עדיין אנו צריכים לחשוב ולהחליט בין אם אנו מעוניינים לפתח או להקים עסק חדש ולכן יצרנו עבורכם מספר כללי זהב ראשוניים המבוססים על ניסיון רב של שנים רבות.

להלן הכללים

כלל ראשון – המצב הרגשי של היזם – בצע או בצעי את הבדיקות ללא חשש ומתוך רציונל מלא. התלהבות מוגזמת אינה רצויה כי והיא תפריע לקבלת החלטות – תהיו מתונים ותפעילו שיקול דעת נכון נטול התלהבות מיותרת.

כלל שני – חשיבה אסטרטגית – לקראת מה הולכים –  לפני שאתם  בודקים את שורת הרווח, רצוי שתבדקו את מצב השוק לפרטים הכוללים, מתחרים, מחירים, תנועת לקוחות, ספקים, אמצעי פרסום וכדומה. לא יעזור כל תכנון רווח עתידי או נוכחי, כל עוד אנו לא מבינים הייטב מהם הכוחות שפועלים בשוק ומהם הסיכונים והאיומים שבפניהם אנו ניצבים.
בשלב זה מומלץ להיעזר בייעוץ אסטרטגי עסקי »

כלל שלישי – עם מי נרוץ וניישם את החלומות שלנו – במידה והחלטתם שכן, ביצעתם את כל הבדיקות הכלכליות לשביעות רצונכם והחלטתם ללכת על המיזם, בדקו מהו הצוות שאיתו תרוצו להקמה או לפיתוח העסקי. לא יעזרו רעיונות טובים, כל עוד אין עם מי לבצע אותם ביעילות ונחישות

כלל רביעי – מרווח ביטחון  – קחו שוליים מספיק רחבים למקרה שבהם לא תעמדו בתחזיות במלואן. העולם העסקי דינמי ודברים עלולים להשתנות. לכן אם תכננתם להרוויח 10,000 ₪, בדקו כיצד אתם יכולים להרוויח 20% יותר ככלל שיגן עליכם

כלל חמישי – לא להיסחף להשקעות מיותרות – מטרתכם תהיה להשקיע כמה שפחות ולקבל כמה שיותר. אסור להתפתות להשקיע יותר מהנדרש אלא רק מה שנדרש ואף לחסוך בכך כמה שיותר. אם תקציב ההשקעה בשנת הפעילות הראשונה הינו 100 אלף ₪ בדקו כיצד אתם יכולים להוזיל את ההשקעה למינימום ההכרחי בכך שתעברו על סעיפי ההשקעה שוב ושוב עד למציאת הדרך להפחתתם במידת האפשר

לסיכום

הכללים הרשומים לעייל כשמם כן הם – כלליים. הכרה את שקורה בשוק ולעיתים לפרטי פרטים עשויים להפחית את רמות הסיכון ואת מפלס החששות. גם אם לאחר בדיקה החלטתם שהסיכונים גבוהים מידי עבורכם, עדיף להחליט לשלילה ולעבור לפרויקט הבא מאשר לסחוב על גבכם משא ללא צורך. במידה והחלטתם לחיוב לאחר שעברתם על כל כללי הזהב והוכחתם לעצמכם כי פעלתם בשכלתנות, בדקתם את השוק, הצוות מתאים ומוכן וכי יש לכם מרווח נשימה הן ברווח והן בהשקעות, גשו במרץ ונחישות לביצוע המשימה.