נרשמים ללימודים? כמה שאלות לשאול את עצמכם לקראת בחירת כיוון

אוניברסיטה

זה לא הולך להיות פוסט אם ללמוד. זה הולך להיות פוסט איך כדאי לבחור את הלימודים המתאימים. עונת הרישומים ללימודים כבר בעיצומה, ואני נתקלת בהמון שאלות מאנשים שרוצים ללמוד באוניברסיטה או במכללה, יש להם כוון כללי, אבל הם לא ממש בטוחים.

הנה כמה שאלות לשאול את עצמכם כדי לעזור בתהליך הבחירה:

לפני הכל – האם באמת מעניין אותי כרגע במה אני אעבוד? או שההסתכלות שלי על לימודים אקדמאים היא יותר מזווית של העשרה? או במילים אחרות – האם אני רוצה ללמוד בשביל מקצוע או שלאו דווקא זה מה שמכוון אותי כרגע?

איזה תחום יענה גם על היכולות שלי, גם יעניין אותי, ואולי הכי חשוב – יוביל אותי לעיסוק במשהו משמעותי שעונה על הערכים שלי? שבירת מיתוס – יכול להיות שהערכים שלי הם הצלחה פיננסית ושזה מה שנותן לי משמעות בחיים. לאף אחד אין זכות לשפוט את זה גם אם זה פחות השיח הנפוץ בימנו. אבל אם יש נושא כלשהו שמאוד קרוב ללבכם – זו מתנה גדולה. זה יכול להיות נושא סביבתי, מגזר שלישי או שוויון חברתי. תבדקו מה המסלול להגיע לעיסוק בתחום הזה. לגבי עניין היכולות – אם תלכו למשהו שנורא קשה לכם בו בלימודים, לא רק שתמררו לעצמכם שנים יפות, גם סיכוי סביר שלא תהנו מהעבודה אחר כך. יש מקרים יוצאי דופן, אבל גם הם לרוב היו מתוכננים היטב.

האם הלימודים מספיק רחבים כדי לאפשר לי לשנות תחום במידת הצורך? או שזו נישה? – אנחנו לרוב נורא נורא צעירים כשאנחנו הולכים ללמוד תואר ראשון, וקשה מאוד לנבא בגיל הזה מה יעניין אותנו לאורך שנים. לא נדיר למצוא אנשים ששינו את תחומי העניין שלהם מן הקצה אל הקצה. ואז מה עושים? אם עשיתם תואר ראשון מאוד נישתי וספציפי תצטרכו להתחיל מהתחלה ולשנות תחום לחלוטין. אם תלמדו משהו רחב יותר שיש בתוכו מרחב תמרון גבוה, תוכלו לעבור למקצוע מעניין יותר בתוך אותו עולם אם הוא מספיק רחב מלכתחילה. מסלול דו חוגי בעיני עדיף גם על מסלול חד חוגי מורחב מאותה הסיבה בדיוק.

יש בזה עבודה? שאלת השאלות הפרקטיות. אם הולכים ללמוד מקצוע במטרה לעבוד בו אחר כך, ולא רק למטרת העשרה (שגם זה אחלה), חשוב מאוד להבין מה העבודה, או כמו ששואלים הנודניקים “מה עושים עם זה”. יש לימודים שמובילים ישירות למקצוע ויש מקצועות שההקשה מהלימודים לעבודה הרבה פחות ברורה, אבל עדיין קיימת. את זה כדאי לחקור מראש, מה הביקוש לתחום שלי במשק?

מה השכר ומה כווני הצמיחה של התחום? יש מקצועות שצפויים להתייתר ויש מקצועות שצפויים לצמוח. הנבואה ניתנה לשוטים, אבל בכל זאת לשנים הקרובות כן אפשר לקבל מושג איזה תחום צומח יותר ואיזה פחות.

איזה חלק מההחלטה הוא שלי ועד כמה הסביבה משפיעה עלי? זה החיים שלכם, אל תאשימו אף אחד בהחלטות שלכם גם אם ההשפעה חזקה מאוד. קחו את הזמן לברר עם עצמכם מה אתם באמת רוצים. ולא, זה לא פשוט בכלל. זו השאלה שאולי הכי קשה לענות עליה אבל באיזהשהו שלב זה מגיע. אם “תחפרו” קצת עכשיו בעצמכם לפחות לא תאשימו את כל העולם ואשתו כשתסיימו תואר שלא רציתם ללמוד ותשנאו את העבודה. אחרת תאלצו לחפור אז, ומחיר השינוי יהיה יותר גבוה.

איזה מוסד לימוד הכי מתאים לי? שאלה מאוד אינדיוידואלית. יש מוסדות שיותר מוכרים ברמה האקדמאית שלהם ומוסדות שיותר מוכרים בזכות חיי החברה שלהם. ההעדפות של כל אחד ואחת שונות גם בהיבט הזה. גם תשובה לא פוליטיקלי קורקט מתקבלת, תהיו כנים עם עצמכם.

האם באמת בדקתי מספיק אפשרויות? זו הנקודה הכי חשובה כי היא בשליטתכם המלאה. לא לוותר על המחקר המקדים שנותן את האפשרויות השונות. ואם כבר מחקר – חפשו מקורות מידע אובייקטיבים, תעזרו באנשים. כמובן ממליצה לכם להיכנס לאתר co.il.MyRole כדי לקבל תמונה מקיפה על המקצועות השונים ששוק העבודה מציע מאנשים שכבר עובדים וכבר עברו את מה שאתם עוברים עכשיו.

בסוף, אתם לא יכולים לחתום על שום החלטה שהיא הכי נכונה. אתם כן יכולים לחתום שלא קיבלתם את ההחלטה הזו באופן שרירותי.

בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הגב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *