מגמות ל 2024

מגמות חדשות צפויות ב 2024 – חלקן מוכרות יותר וחלקן פחות. חלקן תוצאה של התפתחות מהשנים האחרונות וחלקן מהוות נקודת מפנה. רובן מגמות גלובליות – אבל חלקן הגדול ספציפיות לאזורנו.

AI – כן, זוהי השנה של AI, עם קפיצה ענקית בשנה החולפת בנושא generative AI והמודלים המתקדמים של השפה. מדובר ברמה הרבה יותר גבוהה ממה שנראה לפני שנה וחצי – כיוון שבמהלך 2023, Gen AI הפך לכלי עבודה שרבים וטובים מאמצים לצורך עבודתם השוטפת באופן שמעלה את הפרודוקטיביות היומיומית לאין שיעור. צריך להיזהר אמנם מה”הזיות” של הכלי הזה (במילים פשוטות – המצאות), ונכון להתייחס אליו כאל עוזר ג’וניור שלפעמים מפתיע ביכולותיו אבל גם לפעמים טועה. כך או כך – הוא מעלה פרודוקטיביות באופן מובהק. הצפי ל 2024 הוא העמקת השימוש בכלי.

Hybrid model – מאז פברואר 2020, עולם העבודה לא נראה אותו דבר, עם אפשרויות עבודה מהבית. עובדים כמובן התרגלו למציאות נוחה למדי מבחינת האפשרות לשילוב פעילויות שונות עם עבודה, הרבה יותר גמישות המותאמת לחיי משפחה או ספורט ופעילויות נוספות שאנשים מעוניינים לשלב בחייהם לצד עבודה במשרה מלאה. מבחני פרודוקטיביות הראו שפרויקטים מתעכבים ובפועל – איך לומר, התקשורת המרוחקת לא מהווה תחליף לעבודה רציפה. כדי למקסם את היתרונות של הפרודוקטיביות מחד, שביעות רצון העובדים מנגד וגם להקטין עלויות החזקת משרד או הקטנתו – רוב הארגונים עברו למודל היברידי המאפשר עבודה משולבת לפי ימים. חלק בבית וחלק במשרד. עדיין שדרוג משמעותי מ 2019.

Gig economy – כמו בשנים קודמות, הרבה אנשים רוצים לנצל את האפשרויות של הכנסה צדדית. לפעמים פר פרויקט ולפעמים כקבלן משנה (פרילנס) של חברה גדולה. לפעמים כעיסוק מרכזי ולפעמים תוך כדי משרה מלאה בשעות הערב או כחלק מחיים סטודנטיאליים. המגמה כרגע הולכת ומתחזקת בכל שנה כביטוי לכך שאנשים מנסים לאתר מקורות הכנסה נוספים.

Corp. responsibility and activism – כפי שניתן לראות גם בעולם וגם בארץ, חברות גדולות הפכו להיות מקום שבו גם דנים באתיקה, אולי במסגרת השפעות הטכנולוגיה של חברות ענק. כך אנחנו מוצאים את הסכסוך הישראלי – פלסטיני תופס כותרות גם בחברות בסיליקון ואלי ולא רק בקמפוסים. באופן טיפה שונה – גם אצלנו ראינו מעורבות של לא מעט חברות עסקיות במחאה, עד כדי השבתה, ובימים אלו של תחילת 2024 ומה 7 באוקטובר, רואים מעורבות עצומה של חברות ישראליות בתרומות, התנדבויות למען מפוני היישובים ולמען המשרתים במילואים. אין כבר הפרדה ברורה בין עסקים לחברה, ספק אם צריכה להיות.

Reskilling – לאן שהעולם לא ילך, השינויים הם מאוד רדיקליים גם בתחומי המומחיות שכל עובד יצטרך ללמוד באופן מתמיד לאורך עבודתו. 2024 צפויה להביא איתה בשורות בתחום ההכשרות כדי לאפשר לאנשים להתאים מחדש את כישוריהם לסביבת העבודה המשתנה.

בסופו של דבר, לכל מקום יש סיפור משלו בתוך המגמות הגלובליות. אצלנו השנה הזו צפויה להיות מאתגרת מאוד לאור המלחמה, מה שצפוי להשפיע על הכלכלה בין היתר, אבל אל יאוש. על אף הפסימיות המובנת של כולנו – דבר אחד ברור: בני אדם אף פעם לא חוזים נכון תהליכים ארוכי טווח. כך שאולי 2024 תהיה קשה, אבל יש לקוות ולהניח שבטווח הארוך מצבנו ישתפר בהרבה אם נדע להתנהל נכון לא רק ברמה הבטחונית אלא גם ברמה החברתית והכלכלית. בתקווה שסוף 2024 תיראה לגמרי אחרת, עם הרבה יותר אופטימיות ובהירות לעתיד, ובעיקר – עם בשורות טובות.

שנה אזרחית טובה ומוצלחת!

רוית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הגב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *