מקצועות בצמיחה למרות הקורונה

הקורונה ומקצועות בצמיחה

בחודש וחצי האחרון – הקורונה הרעידה את העולם ואת שוק העבודה, הובילה לכמיליון מובטלים בישראל ולחוקי משחק חדשים. האם חוקי המשחק החדשים כאן כדי להישאר? בהחלט יתכן, לפחות לתקופה. לעת עתה נבחן כמה מקצועות שנמצאים בצמיחה דווקא בתקופה הזו, ואולי בזכותה –

מקצועות הבריאות – גם בימים כתיקונם הדרישה להרבה ממקצועות הבריאות גדולה יותר מכמות המועסקים. אפשר להצביע בעיקר על מחסור ברופאים ובאחים/אחיות גם במצבים רגילים. בנקודת הזמן הזו, מובן שהמחסור רק החריף וכל עובדי מערכת הבריאות נמצאים בקו החזית במאבק נגד הקורונה. גם מקצועות ששומעים עליהם פחות כמו מזכיר/ה רפואי/ת ובוודאי לבורנט/ית – הם אלו שנמצאים במרכז המאבק ולכן הדרישה לאנשים בעלי ניסיון בתחומים אלו – גדולה ביותר.

מקצועות המחקר הפארמצבטי – מאחורי עולם הביריאות קיימת תעשיה פארמצבטית – זו שמייצרת את התרופות ועומלת על ייצור חיסונים. התהליכים הללו מורכבים ומסובכים ודורשים את טובי המוחות. בתעשיה הזו אפשר למצוא ביוטכנולוגים, אפידמיולוגים, וירולוגים ומיקרוביולוגים כמו גם מקצועות תומכים כמו מוניטורים של ניסויים קליניים, מומחי רישום תרופות ועוד. מדובר בעולם ומלואו שתופס את הפוקוס בימים אלו בגלל שעיני כל האנושות נשואות לתעשיה הזו שתביא את הבשורה לסיום התקופה, גם אם באופן הדרגתי.

מקצועות ההנדסה – הרבה מאוד מההתמודדות עם המגפה כוללת הצטיידות במכונות הנשמה – צוואר הבקבוק המרכזי, שמחסור בו גרם לאבידות גדולות מאוד מעבר לים, באיטליה במיוחד. לואקום הזה נכנסים מהנדסי מכונות, מהנדסי חשמל וגם מהנדסים ביו- רפואיים שעמלים, בדרכים שונות (ביניהן גם הדפסה בתלת מימד), כדי ליצור כמה שיותר פתרונות לצרכי הטיפול האקוטיים של החולים הקשים.

מה עם מקצועות ההייטק?

כתעשיה, הפגיעה קיימת בעיקר בגלל הפסקת הזרמת כספים מצד משקיעים. עם זאת, התעשיה בכללותה מורגלת בעבודה מרחוק, ולחלק מהמקצועות יש תפקיד חשוב בשגרה החדשה שאליה אנחנו מתרגלים בהדרגה.

ה Tellecom –  כדי שנוכל להמשיך לייצר מפגשים בזום או בפלטפורמות מתחרות, מנהלי הרשתות (IT) נדרשים ונחוצים ביותר, כמו גם אנשי התמיכה הטכנית וכל מי שעוזר להמשך התפעול של העבודה מרחוק. ההערכות הן שלמידה מרחוק ורפואה מרחוק בסופו של דבר יהפכו להיות דבר שבשגרה ולכן מתכנתים ומהנדסי תוכנה ימשיכו להיות נחוצים לטובת פיתוח הפלטפורמות שיהפכו לשימושיות יותר ויותר.

אנשי הסייבר, מומחי אבטחת המידע יתמודדו בקרוב עם דרישה מוגברת לאבטחת מידע שנוגעת לעבודה מרחוק, לסיווג המידע שזורם בישיבות ובמערכות עם הרגלים חדשים של עובדים שיצטרכו להיות מוטמעים ועם שורה של פרצות אבטחה שאולי היו קיימות גם קודם – אבל לא באותו ההיקף.

ואיך אפשר בלי מקצועות ה DATA  –  כל העקומות והתחזיות שאתם רואים לגבי התפשטות הנגיף – עבודה של מדעני נתונים. גם תחזיות לגבי התאוששות תעשיות שתגענה במוקדם או במאוחר, מתבססות על עבודתם של data scientists כמו גם מקצועות נוספים בעולמות ה data  (למשל data analyst ואחרים). התחום הזה צומח בשנים האחרונות, ועם אי הוודאות הנוכחית – הדרישה למשרות בתחומי הנתונים עולה במיוחד בכל הקשור למערכות בריאות ברחבי העולם.

Digital Marketing – עם המעבר של מרבית העסקים לעבודה און ליין, צרכי הקידום של האתרים עלו גם כן. התפקיד המשמעותי ביותר שקביל פוקוס בשנים האחרונות ועוד יותר לאחרונה הוא מנהל E-commerce , או במילים אחרות – מנהל הסחר הדיגיטלי של החברה, שבימנו הוא 100% מהפעילות של מרבית העסקים. בנוסף, מקצועות השיווק הדיגיטלי לרבות מקדם אתרים SEO, מנהל מדיה חברתית, Digital PPC manger ועוד מקצועות רבים – מקבלים פוקוס עוד יותר מאשר בימים רגילים כתוצאה מהמעבר לעולם מקוון והזמן המוגדל שהאנושות מבלה במרחב הדיגיטלי בימים אלו.

אז הקורונה היא בהרבה מובנים זרז למגמות שכבר החלו מזמן וממשיכות גם היום. בטווח הנראה לעין היא לא הולכת להיעלם לשום מקום וההערכות הן שגם לאחר הימצאות חיסון ו/או תרופות יעילות העולם יפנה הרבה יותר משאבים לקראת היערכות למגפה הבאה. מה זה אומר לגבי אנשים ששוקלים לחפש עבודה או להסב מקצוע? שרצוי לקחת בחשבון את המציאות הגלובלית שמשפיעה על היצע המשרות והתחומים בהם הביקוש לעובדים גבוה במיוחד.

הרבה הצלחה ובריאות איתנה

למידע על מקצועות נוספים בשוק התעסוקה – MyRole.co.il