מחשבות לפני בחירת תואר

 

לפני שנה עלה פוסט על שאלות לשאול את עצמכם לפני רישום ללימודים. כפי שאתם יודעים, אני מאמינה גדולה בבחירת תחום עיסוק כללי או כמה תחומים אופציונליים שמהם כדאי לגזור מה רוצים ללמוד ולא להיפך. אבל זה לא תמיד כל כך ברור, ורישום לתואר זו אבן דרך משמעותית. עונת הרישומים לתארים השונים שוב בעיצומה אז קבלו עוד כמה שאלות למחשבה לפני בחירת תואר, אלו ששוחחתי עליהם בשנה החולפת באופן יותר ממוקד –

1.      עם מה אני רוצה לצאת מהתואר?  מה הדברים הכי חשובים לי בשנים הקרובות שהם יעדים שאליהם אני רוצה להגיע בסוף התואר? לפעמים מדובר בתעודת הכשרה ספציפית ואז קל יותר לענות על השאלה. לפעמים רוצים להרחיב אופקים, להגדיל מעגל חברתי, להגיע להיכרות בסיסית עם איזהשהו נושא, להנות, לפתח חשיבה ביקורתית או סתם להעשיר את עצמך. כל אלו תשובות לגיטימיות. מה שחשוב זה להיות כנים. מומלץ להציב מטרות ספציפיות.

2.      כדאי לעשות אלימינציה בכל הקשור להכשרות שאין אפשרות לקבל שלא במסגרת תואר, ולוודא שזה בטוח לא רלוונטי לגבינו. מה זה אומר? לוודא עם עצמנו שלפחות כרגע לא מעניין אותנו להיות רו”ח, עו”ד, מרפא/ה בעיסוק, קלינאי/ת תקשורת, פסיכולוג/ית , אח/ות, רופא/ה ועוד מקצועות שדורשים הכשרה (ובד”כ גם התמחות ו/או תואר שני או שלישי). בקיצור – האם אני לא זקוק/ה לתעודת הכשרה שהכרחית למה שאני רוצה לעשות?

3.      בהנחה שאין הכשרה ספציפית שאתם מחפשים – כדאי לשאול את עצמכם מהו הערך המוסף שהתואר יתן לי על פני קורסים? השאלה הזו עולה הרבה מאוד במיוחד בתחומי השיווק וההייטק. בהרבה מקרים יש ערך מוסף גבוה מאוד לתואר למי שרוצה להתקדם. אבל לא תמיד, לפעמים רק רוצים “לטעום” ולגלות איך העבודה. במצב כזה – כדאי להתייעץ עם יועצי לימודים לגבי התחום הספציפי. רק כדי לסבר את האוזן – יש הרבה מאוד פרקטיקות שקשורות לעולם ה data ההולך ומתפתח שצמחו באקדמיה ושם תמצאו את המרצים הכי טובים. כך גם לגבי machine learning ועוד buzz words. לגבי הגידיטל – הפרקטיקות בפועל הרבה פעמים נלמדות בקורסים. אבל מנהלי שיווק ובוודאי מנהלי שיווק בכירים עוסקים הרבה מאוד בעיבוד נתונים מהשטח שעוזרים להוביל להחלטות. בזה למשל רצוי להתנסות ולפתח ניסיון וחשיבה ביקורתית סיסטמטית. תתייעצו עם אנשים שעברו את המסלולים כדי לשאול איזה ערך מוסף הם קיבלו מהתואר שעוזר להם בעבודה.

4.      מה מוסד הלימוד מספק לי מלבד התואר עצמו? כאן יש הרבה שיקולים. גיאוגרפיים בראש ובראשונה (בארץ זה יחסית פשוט ובכל זאת יש מוסדות לימוד מרוחקים יותר שדורשים העתקת מקום מגורים) וגם שיקולים אקדמיים. אחד השיקולים למשל יכול להיות תכניות נוספות שמוסד הלימוד מספק (extra curriculum ) – אולי אקסלרטור, אולי מסגרת התנדבותית בקהילה, אולי תכנית מנטורים ועוד הרבה. לפעמים זה מהווה שיקול וכדאי לברר את הנושא. מעבר לזה יש עניין של מיתוג. בלי להיות פוליטיקלי קורקט אני אגיד בישירות שהרבה מעסיקים מסתכלים על מוסד הלימוד כנושא מרכזי במיוחד בתחומי ההנדסה. לא כולם ולא תמיד, אבל בתחום שלכם – תעשו חושבים, תבררו ותתייעצו. האם מוסד הלימוד שאליו אתם רוצים ללכת ראוי בעיני מעסיקים? אחרי הכל, כשתגיעו למעסיק – הוא לא יודע עליכם כלום, ואחד הדברים שמרמזים עליכם הוא התואר שלמדתם ומוסד הלימוד אליו הלכתם בנוסף לשאר הדברים שעשיתם.

5.      אם אתם לא יודעים מה מעניין אתכם, או כמו שאומרים הרבה אנשים בשלב הזה “הכל מעניין אותי”, שאלו את עצמכם מה אני קורא/ת בשעות הפנאי? באיזה תכניות אני הכי אוהב/ת לצפות ולמה? מה הטרדות והמחשבות שמעסיקות אותי ביומיום?

6.      עם כל זה, קשה לפסוח על שאלות עמוקות יותר שקשורות למה תרצו לעשות באופן כללי. החל משאלות פרקטיות – כמו איך תרצו שהיומיום שלכם יראה? ועד שאלות משמעות עמוקות הנוגעות לאיזה שינוי אתם רוצים לראות בעולם ורוצים לקחת בו חלק? יש שאלות פסיכולוגיות כמו מה רצית להיות שהיית ילד/ה?  ושאלות פסיכוסוציולוגיות כמו – מה תפקידך בקבוצה בד”כ? השאלות האלה יכולות לכוון אתכם לאופי העבודה, סוג הארגון, סוג התעשייה ואופן העיסוק. אלה דברים רחוקים בשלב זה, אבל מהם נגזר התואר שאליו הולכים ללמוד.

חוץ מלהיכנס ל MyRole ולראות אפשרויות, כדאי להיכנס גם לאתרי שאלונים, להתייעץ עם בוגרים ולא להתבייש לשאול את נציגי מוסדות הלימוד שאלות קשות לפני קבלת החלטה.

בהצלחה!