יש דבר כזה יעוד?

כמה עצות מעשיות לשאלה פילוסופית –

מכירים את האנשים שידעו מה הם רוצים לעשות מגיל מאוד צעיר? כאלו שהיה תמיד תחום מסוים שבו הם התעניינו באופן בולט, שבו הם התעסקו, ושום אופציה אחרת אפילו לא עלתה על דעתם? שהכשרון שלהם כ”כ יוצא דופן באותו תחום עד שלכל הסובבים אותם היה ברור לאן פניהם מועדות? יש כאלו, מעט יחסית, אבל יש.

מרבית האנשים מתעניינים בכמה תחומים, מוכשרים בכמה תחומים לא בהכרח חופפים, ומשנים את ההעדפות שלהם במהלך החיים. אם אתם שייכים לאותו פלח אוכלוסיה, וחושבים לפעמים במונחים של יעוד, הנה כמה רעיונות מופשטים שיוכלו קצת לכוון את המחשבה –

 

1. ראשית לאחת הקלישאות הגדולות – משמעות. מה נתפס בעיניכם כחשוב? כדי להימנע מתשובות שבלוניות ולא מקדמות אל תענו לעצמכם תשובות כלליות כמו “לעזור לאנשים” או “לייעל תהליכים” או “לראות שמשהו עובד”. נסו לפרוט את התחושה הזו לפרטים, מה בדיוק גורם לתחושה הזו של מילוי? מתי זה מתרחש? מה אתם עושים כשיש לכם קצת זמן למחשבה? מה המכנה המשותף בין הרגעים השונים שאתם זוכרים כ”ממלאים” לאורך החיים?

2. אין כמו רגשות – בחיי היומיום שלכם, מתי אתם מרגישים חסרי אנרגיה ומתמלאים בעצלות? מתי פתאם אתם נמרצים ומלאי חיים? אילו מאפיינים תוכלו להכניס לעבודה שלכם שיענו על הקריטריונים ל”זריקת אנרגיה” או להתרגשות ושמחה? אם אתם אוהבים ארועים – נסו או לארגן או להשתתף בארועים מסוגים שונים בעבודה. אם אתם אוהבים ניסויים ב “live” נסו להתקרב לבעלי תפקידים שמעורבים בפעילויות כאלו.

3. איזה עיסוק יאפשר לכם להמשיך ולצמוח לאורך שנים? צמיחה – בין אם נודה בכך ובין אם לא – זה אחד הצרכים המרכזיים של בני אדם. אדם שלא מרגיש צמיחה חווה די מהר את ההיפך. עוד לפני המחשבה על תחום העיסוק כדאי לשאול את שתי השאלות הבסיסיות:

כשהיית ילד, מה רצית להיות כשתהיה גדול?

איפה אתה רוצה להיות עוד חמש, עשר ועשרים שנה?

אלו שאלות שלא תמיד קל לענות עליהן, ולא תמיד התשובה ברורה. אבל להבין מה האופק של כל מקצוע זה בהחלט אפשרי, ומכאן קל יותר לבדוק ולהשוות למאוויים הנוכחיים ולחלומות העבר – האם יש מספיק דמיון בין האופק שאותו מקצוע מציע לבין החלומות האלו?

4. מהי מידת הודאות לה אתם זקוקים בחיים בכלל? ובחיים התעסוקתיים בפרט? אנשים שזקוקים לדרך משורטטת, להוראות מאוד ברורות ולקשר מאוד מובנה בין סיבה לתוצאה יתאימו תחומי עיסוק אחרים מאשר לאנשים שאוהבים שינויים תכופים, מתרגשים מרמה מסוימת של מתח, וזקוקים לאש תמידית. השאלה הזו לעיתים תעזור דווקא לשלול כוונים, לא פחות חשוב מאשר להצביע על כוונים מתאימים.

5. מה חשוב לכם בסביבת העבודה? נסו לשחזר סביבות עבודה או לימודים שאיפשרו לכם להביע את עצמכם, ושהרגשתם במיטבכם. האם זה סוג מסוים של אנשים? סוג מסוים של עשיה? אילו מאפיינים אתם מצליחים לדלות מהחוויות הטובות שלכם? זו שאלה שנשמעת מאוד מעשית, אבל דווקא התשובות יכולות להניב תובנות רגשיות מעניינות.

 

יש מי שמאמין ביעוד מזוית רוחנית, יש מי שנהנה מתהליך החיפוש, ויש מי שמגיב בציניות לכל העניין. בין אם אתם מרגישים שיש לכם כמה אלטרנטיבות או מרגישים שאין ממש תחושת שליחות משום סוג בחיים המקצועיים שלכם, נסו לענות לעצמכם בכנות על כמה שאלות קשות, כי אין מנוס מקצת התבוננות פנימית בשלבי קריירה שונים.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הגב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *