סיכום 2020

 

אז מה היה לנו השנה חוץ ממגפה עולמית? סיכום 2020

תאמינו או לא, לא כל ההשלכות של המגפה שליליות והיו גם דברים טובים שקרו השנה בתעשיות מסוימות לצד תעשיות שנפגעו קשה מאוד ועדיין סופגות הפסדים מתמשכים. כתוצאה מכך לא כל העובדים חוו את השלכות המגפה באותן עוצמות. מה שבטוח – בהשוואה לשנים קודמות, רמת השינויים וקצב השינויים היו גבוהים במיוחד ושיקפו גם מציאות של מיתון , אבל גם האצה של תהליכים שהחלו כבר לפני 2020.

 

עבודה מהבית הפכה לדבר שבשגרה – לפני 2020 בחברות מסוימות אנשים היו עובדים מידי פעם מהבית, לפעמים אפילו פעם בשבוע, בתור צ’ופר כדי לאפשר תחושה של “איזון בית -עבודה”. השנה כמובן שמרבית החברות יישמו שגרת עבודה מהבית, במידת האפשר, ורובן מעריכות שגם אחרי הקורונה (במהרה בימנו) שגרת העבודה מהבית תישאר באופן חלקי. חברות רבות סגרו משרדים או הקטינו אותם משמעותית כדי לעבור לעבוד במודל זה. מבחינת פרודוקטיביות – בהתחלה היתה הסכמה גורפת הן מצד מעסיקים והן מצד עובדים שהפרודוקטיביות עולה. עם הזמן התחושה הזו קצת פחתה, והדיווחים שיקפו העדפה של מודל העבודה המשולב. האם זה יגרור עבודה של שלושה ימים במשרד ושניים בבית באופן קבוע? עוד מוקדם לומר, אבל מובן שהגמישות שאפיינה רק סקטור מסוים כבר מאפיינת סקטורים נוספים, והגמישות גבוהה יותר גם בחברות שהחלו את הטרנד במקור.

תחום הדאטה נכנס לעוד תפקידים – מזה כמה שנים אנחנו נמצאים במהפכת הדאטה, ואיתה צמחו תפקידים רבים כמו Data Analyst, Data Scientist,  Data Engineer ועוד. אבל המיומנויות הנדרשות לתפקידים אלו כבר נכנסות גם לתפקידים אחרים. כך, סטטיסטיקאים בהדרגה נדרשים להכיר כלים מתקדמים יותר וגם ענפים כמו HR כבר מעסיקים אנשי דאטה כדי להפיק תובנות מסוגים שונים. כך, תפקידים מסורתיים הולכים ומשתנים לנגד עיננו יחד עם כלי הניתוח החדשניים שחודרים לכל תחום.

תמיד צריך מהנדסים – הנה תחום שבו לא נצפתה ירידה משמעותית בדרישה. אנשי פיתוח בתחומים מגוונים נדרשו גם השנה, ולמרות הכתבות המפחידות על עצירת הגיוסים וירידת המשכורות, בכל זאת מהנדסים צריך גם צריך.  אמנם יש כל מיני סוגי הנדסות, אבל נדגיש  במיוחד את מהנדסי התכנה ומפתחי האלגוריתמים בעלי התמחויות שונות. מהנדסים חוקרים בתחומי ה AI  השונים נדרשים במיוחד עם התפתחות יכולות ה NLP, Computer vision  ו Machine Learning כמו גם מהנדסים בתחומים אחרים. מדובר בתחום שפחות נפגע ממיתון.

מותרות זה מסוכן? – תעשיות מבוססות פנאי כמו מסעדנות, מלונאות ותעופה, כושר, תרבות ואירועים – ספגו ועדיין סופגים מכה עצומה, במיוחד נוכח השגשוג בשנים האחרונות. המודעות לתרבות פנאי, לבריאות הגוף והנפש ולכל עולם ה wellness גדלה בשנים האחרונות עם הצמיחה ואפשרות הצריכה, אבל ההגבלות של השנה האחרונה, אפילו בין הסגרים, הובילו מאות אלפי אנשים לאבטלה. כך, עשרות תחומים הנוגעים לאומנויות הבמה, הספורט והתיירות פשוט התרסקו. לצד התקווה להתאוששות הענפים האלו כבר לקראת האביב – קיץ (הלוואי), כן כדאי לקחת בחשבון שתחומים מבוססי פנאי הם הראשונים שנפגעים ממיתון, גם מיתון קל ולא קיצוני כמו האחרון שמושפע ממגפה עולמית. לכן, ריבוי כישורים ומיומנויות בכל מיני תחומים יכול מאוד להועיל במיוחד בתקופות כאלה. לא כיף לחשוב על “רשת בטחון” אבל בתקופות כאלה היא נחוצה מאוד.

תחומי החינוך וההוראה עברו התפתחות מואצת – הצורך בלמידה מרחוק ייצר מטה – מטמורפוזה אדירה בחייהם של המורים בישראל והפך את שגרת היומיום למשהו שונה לחלוטין מכל מה שהם הורגלו אליו בעוצמה יותר גבוהה מאשר עובדים בתעשיות אחרות. לא רק שמורים נאלצו ללמוד בעצמם סוג שונה לחלוטין של הוראה, הם גם היו צריכים להרגיל את הילדים לכיתה דיגיטלית ולמשימות סינכרוניות ולכל העולם החדש של למידה מרחוק. לצד הכישורים החדשים אליהם התרגלו המורים (ולא בטוח שניתנו מספיק תשבחות על כך), גם כמות המורים נאלצה לגדול באופן מואץ בגלל הפיצול לקפסולות. למעשה, בהרבה מבתי הספר היה צורך להכפיל את צוותי ההוראה, וכך מקצוע ההוראה הפך לאחד המקצועות הנדרשים ביותר השנה. ולא רק מורים בבית הספר. הורים שהתייאשו משיטת הלימוד החדשה שנכפתה על ילדיהם בלא זמן הסתגלות וראו שרמת הלימוד של הילדים ירדה כתוצאה מכך, חיפשו חלופות ומורים פרטיים דרך הזום במקצועות שונים כדי לפצות על הבעייתיות שנוצרה. כך, מקצוע ההוראה הפך נדרש במיוחד השנה.

מקצועות בריאות הנפש עבדו קשה מידי – עובדי רווחה עבדו שעות נוספות השנה, במיוחד העובדים הסוציאליים. רמות האלימות והמצוקה הגואה כתוצאה מתנאי בידוד משולבים בלחץ ואבטלה יצרה עוד יותר עבודה מהרגיל לאנשי תחום הרווחה שעובדים כל כך קשה גם בימים כתיקונם. גם עובדים סוציאליים שעובדים עם אוכלוסייה קשישה נאלצו לתת מענה הרבה יותר אינטנסיבי מהרגיל לאור הקשיים (בלשון המעטה) שהשנה האחרונה הביאה איתה. פסיכולוגים קליניים גם מצאו עצמם עובדים הרבה יותר קשה מהרגיל עם כל הגילאים כתוצאה משילוב תחושות הדחק (סטרס), הבידוד והדיכאון שנפוצו מאוד במהלך השנה ע”פי הדיווחים, וממשיכות להחמיר ככל שהזמן עובר. אי הודאות החמירה אף היא את המצב ויצרה הרבה מאוד אתגרים נפשיים בקרב כלל האוכלוסייה בכל שכבות הגיל. גם פסיכולוגים תעסוקתיים עבדו השנה יותר מהרגיל בין הסגרים לאור האבטלה והשינויים שהקורונה יצרה בשוק העבודה.

תחומי הרפואה חוו מגמה מעורבת – לפני שנעסוק בתחום שאליו היו עיני כולם נשואות השנה, נציין שאין מספיק שבחים לתאר את המלאכים בלבן שעבדו כל השנה במסירות ונלחמו על כל חולה קורונה. תחומי הרפואה האחרים (שלא קשורים לקורונה) באמצע השנה דווקא ראו ירידה בדרישה בעקבות הסגר הראשון והזנחת היבטי בריאות אחרים בעקבות המגפה. מנגד, כשהמצב התייצב הדרישה לטיפולים רפואיים ולבדיקות חזרה, אבל עדיין לא באותו שיעור כתוצאה מחשש מתמשך. ללא ספק גם רופאים ותיקים מאוד נאלצו לשנות את המתודולוגיות עליהן חונכו (באופן חלקי) ועברו גם הם לרפואה מרחוק. האם הרפואה מרחוק תימשך? ההנחה היא שאיפה שהיא לא מזיקה לאיכות הבדיקה – בהחלט כן. הרפואה האלטרנטיבית הקשורה במגע פיזי כמו גם מקצעות פרה – רפואיים חוו ירידה משמעותית כתוצאה מהמגבלות וגם מהחשש של אנשים מטיפולים במגע ישיר, טיפולים חיוניים ככל שיהיו. ניכר שהמצב התייצב אבל עוד לא חזר לעצמו עפ”י הדיווחים. עוד נתון מעניין שנצפה אצלנו באתר הוא ההתעניינות המוגברת במקצועות רפואיים בהשוואה לשנים קודמות מצד אנשים שבוחנים אפשרויות תעסוקה שונות.

תחום ההייטק פחות נפגע למרות התחזיות – בתקופת הסגר הראשון נראה היה שהעולם עצר מלכת. גם תעשיית ההייטק, שעובדיה אמנם המשיכו לעבוד מהבית, נפגעה. גיוסים הוקפאו, עובדים רבים הוצאו לחל”ת ולא מעט פוטרו. אבל בחיים כמו בחיים, גם תחת מגפה הזמן עושה את שלו וכך, גיוסי הכספים חזרו למסלולם בשלב מסוים באופן שהפך את 2020 לשנה מוצלחת במיוחד בהיבט הזה, ובהתאמה גם הדרישה לעובדים חזרה ואף גדלה.

משרות זמניות – גם משרות זמניות שונות מהרגיל נדרשו השנה בעקבות המצב ונצפתה דרישה גוברת לפרילנסרים בתחומים שונים, על כך ניתן לקרוא בסקירה המיועדת ספציפית לעובדים במתכונת עצמאית- פרילנסרים 2020.

פערי כישורים עדיין כאן – השנה האחרונה רק הבליטה את תהליך הדיגיטציה שהעולם עובר ואף האיצה אותו. עם שינויי הטכנולוגיה משתנים גם הכישורים הנדרשים מעובדים במרבית התפקידים ולכן הלמידה המתמשכת (re-skilling ) היא הדרך להמשיך להצמיח את הטכנולוגיות ולהישאר במשחק כעובדים. אם לא עשיתם זאת השנה, נצלו את מגוון הקורסים החינמיים המגוונים שאפשר למצוא בפלטפורמות שונות על מנת לעדכן את סט הכישורים והיכולות באופן שאטרקטיבי בשוק העבודה העדכני.

לסיכום,

אנחנו רק יכולים לדמיין איך נראו מגפות קודמות, לא רק לפני עידן החיסונים אלא גם לפני עידן האינטרנט. האנושות התברכה באפשרות לתקשר מרחוק, אבל עדיין צורת התקשרות זו לא מהווה תחליף מלא לקשר האנושי שטבוע בנו מקדמת דנא וגם לא לעבודת צוות מלוכדת. טוב נעשה כחברה וטוב יעשו אנשים בחייהם הפרטיים והמקצועיים כאחד, אם יצליחו לקחת את התחומים החיוביים שהקורונה הביאה לחיינו וליישם אותם בעידן שאחרי המגפה, בתנאים נורמטיביים.

אז נאחל שנת 2021 טובה ומוצלחת הרבה יותר מקודמתה, עם הרבה בריאות, שמחה והגשמה אישית ומקצועית.