שבע טעויות נפוצות בתהליך שינוי קריירה

שינוי קריירה הוא לפעמים משאלת לב אבל לפעמים כורח המציאות. עד לא מזמן ההערכה היתה שאדם יחליף שבעה מקומות עבודה ושלוש קריירות בימי חייו בממוצע. בעולם העבודה הנוכחי ההערכות כבר מדברות על הרבה יותר מזה (יותר לכוון 10-15 מקומות עבודה). בקצב השינויים הנוכחי, הסבות מקצוע בשלהי הקריירה ולפעמים אפילו ממש בתחילתה הופכות לנורמה. לפני עשור קראו לזה “קריירה שניה” היום כבר אפשר לקרוא לזה אדפטיביות תעסוקתית.

כמה טעויות נפוצות בתהליך:

1.      לא חוקרים מספיק את התפקידים העתידיים.

אז שמעתם שלעסוק בתפקיד מסוים זה נורא כיף, אבל איך התפקיד שונה במסגרות שונות? מה החלקים השוחקים בו? עד כמה קל או קשה למצוא בו עבודה? הרבה מאוד תפקידים נראים נוצצים מבחוץ בין אם בגלל שיווק אטרקטיבי ובין אם בגלל פנטזיה שלנו על התפקיד. רצוי מאוד להגיע עם ציפיות ריאליות לתחום החדש שאליו נכנסים. כמה זמן לוקח כדי להשתכר באופן מספק, או לכל הפחות לא נופל מהתפקיד הקודם שלכם? מהו אופק הקידום? תשאלו את השאלות הקשות כדי להגיע עם תמונה כמה שיותר בהירה לתהליך.

2.      נשענים רק על לימודים

הרבה מאיתנו אוהבים מאוד ללמוד והיו מעדיפים להישאר במסגרת כזו לו היו יכולים. יש כאלו שדווקא למידה פורמלית שמאפשרת להם לחשוב ולחקור עם עצמם ולעצמם היא הסביבה בה הם פורחים. הבעיה הגדולה, במיוחד לקראת הסבה מקצועית, היא שהלימודים לבדם לא באמת משקפים את ההתנהלות המקצועית בתחום מסוים. אולי מדובר במסלול מתווה ונוח – אבל לא תמיד מספיק מקדם. בלי לעשות צעדים אקטיביים בכוון של שינוי מקצועי, הוא לא יגיע מעצמו והתוצאה תהיה מסתכלת. החוויה הלימודית לא כוללת היבטים מכירתיים ועסקיים, לחץ זמן ועוד הרבה מאפיינים שכן באים לידי ביטוי בעבודה עצמה. לכן כשבוחנים מקצוע חדש – יש משמעות להכשרה אבל היא ממש לא מספקת. לא מבחינת האפשרות למצוא עיסוק בתחום ולא מבחינת האופן האמיתי שבו היום יום בתחום באמת מתנהל.

3.      יודעים מה לא אבל לא יודעים מה כן

לפעמים הרצון להחליף תחום נובע מתסכול עמוק של תעסוקה לא אותנטית שלא מבטאת בשום צורה את מהות העובד בה. בנקודה הזו חלה ההבנה שכדאי להחליף תחום, אבל לא ממש יודעים לאיזה כוון, ואז פשוט מתחילים לחפש בלי הגדרה מסוימת. “מה שאני אמצא” זו אסטרטגיה שיכולה להוציא את האדם ממצוקה בטווח הקצר מאוד אבל ההשפעות העקיפות שלה שליליות מאוד – כי להגיע לתחום חדש שגם הוא לא קרוב לביטוי הפנימי של האישיות ודורש חזרה על התהליך – בהחלט לא מומלץ ומוביל לרוב לפגיעה בדימוי העצמי.

4.      מבלבלים בין תחום עיסוק לסביבת העבודה

יש מקרים בהם אנשים עוסקים בתחום שהביטוי התעסוקתי  שלו במקום עבודה מסוים הוא לא לרוחם, למשל בגלל סמכויות מאוד מצומצמות בתפקיד או היעדר ביטוי עצמי. לפעמים מערכת היחסים עם הממונים היא זו שיוצרת את התחושה הזו. לא מעט פעמים מעבר לחברה אחרת משפר את התחושה גם כלפי תחום העיסוק באופן ניכר. הדרך להפריד בין הגורמים לחוסר שביעות הרצון היא לחפש role models בתחומים המענינים אתכם ולנסות להבין אם קיים כזה ואם זו משאת נפשכם. כך תוכלו להפריד בין הגורמים העקיפים שמייצרים חוסר שביעות רצון לבין התחום עצמו שאולי כולל משימות ותחומי אחריות שונים בחברה אחרת.

5.      לא מערבים אנשים בתהליך

שינוי קריירה, במיוחד כזה שכולל כניסה לתעשייה חדשה או לאופן עיסוק אחר לחלוטין (נניח משכיר לעצמאי) דורש לרוב השקעה אדירה גם של זמן וגם של כסף, וגורר ירידה בשכר ולא פעם באיכות החיים. שתפו תמיד את הקורובים לכם במחשבה, בתהליך וגם במחיר. גם אם הם ירתעו, הם לפחות לא יופתעו. לפעמים לאנשים הקרובים אלינו יש הסתכלות אחרת שאחנו לא מסוגלים לראות. לפעמים לא נאמץ את ההסתכלות הזו, כי היא ניתנת מאדם בעל מבנה אישיות שונה, אבל לפחות נחשף גם למערך שיקולים אחר ונדע ששקלנו בכובד ראש את ההחלטה.

6.      זורקים לפח כישורים קיימים

כשמתחילים מחדש, לפעמים קולגות בעבודה החדשה או מעסיקים פוטנציאליים יסתכלו עליכם כאנשים שהחליטו להתחיל מאפס, גם אם עשיתם המון דברים בעבר. בנו עם עצמכם רשימה של כישורים מ-ד-י-ד-י-ם או לכל הפחות של דוגמאות של יכולות קונקרטיות ולא כלליות מידי, שיוכלו למצב אתכם במקום אחר מבחינת מה שאתם כן מביאים אתכם. לדוגמא – ניהול פרויקט הוא ניסיון שישחק לטובתכם כמעט בכל תעשיה, לעומת זאת מונחים כמו “יחסי אנוש” הם לא משהו שיש צורך לציין, כי הוא כללי מידי.

7.      מאבדים תקווה

תהליך השינוי הוא לא קל גם מהיבטים פרקטיים וגם פסיכולוגיים ובעיקר דורך לפעמים על יבלות של הגדרת זהות עצמית. אבל מי שרוצה להתפתח ולהמציא את עצמו מחדש, ומשוכנע שבתחומו הנוכחי זה לא יקרה – אין מנוס מהשינוי. לפעמים הוא מגיע כתוצאה מפיטורין (כמו בתקופת הקורונה) ולפעמים מהבנה שאין אופק. מה שבטוח – להמציא את עצמכם מחדש זה אף פעם לא קל בטווח הקצר, אבל זו השקעה לטווח ארוך בעולם תעסוקתי כמו שלנו. אל תאבדו תקווה מכל מכשול, אבל בהחלט כן תכננו תרחישים שונים ואיך תגיבו אליהם בכל מצב.

בתמונה – ארנולד שוורצנייגר שחזר הרבה פעמים לתודעה הציבורית וצמח מקריירה מצליחה בתחום פיתוח הגוף לתפקידי משחק בסרטים שוברי קופות, למרות (ואולי בזכות? ) המבטא, ובהמשך חייו למושל קליפורניה על אף שנולד באוסטריה. כל השינויים אפשריים ולפעמים מבורכים, בתנאי שקיימת תכנית ברורה עם מספיק מידע על הדרך החדשה. ועד שהיא לא ממש ברורה – רצוי להמשיך בנסיונות להצטיין בקריירה הנוכחית ולבנות תכנית פעולה במקביל.

לסיכום, כדי להמציא את עצמכם מחדש בתחום חדש, הדרך לא סלולה אבל מעניינת. קחו אויר כי התהליך לא פשוט ועם זאת מאוד מתגמל כשהתחום החדש באמת מתאים לכם, ואז גם המחיר הוא מחיר שסביר לשלם.