מתי כן ומתי לא צריך תואר?

אחת השאלות הנפוצות שנשאלת ע”י הרבה גולשים, בעיקר בשלבי הקריירה המוקדמים אבל גם בשלבים מאוחרים יותר, היא אם צריך או לא צריך תואר. שאלת הרלוונטיות של התארים בעולם שמתקדם בקצב מסחרר היא הגיונית ורלוונטית כמובן רק לתחומים שלא דורשים תואר על מנת לקבל הסמכה ורישיון (כמו רפואה, הנדסה, עריכת דין, ראיית חשבון, סיעוד ומקצועות טיפוליים נוספים ועוד).

קיימת אופציה לקורסים מזורזים שבלא מעט מקרים נותנים מענה לצורך השתלבות בתחום שבו מעוניינים. קורסי הכשרה מאפשרים להכיר מקצועות חדשים ובהשקעה נמוכה יחסית,  מקנים הכשרה פורמלית. מנגד, תואר נותן ערך מוסף ישיר במקצועות פרקטיים ועקיף מבחינת הלך מחשבתי, אבל גוזל זמן רב והשקעה של שנים. כיוון שאין תשובה אחת מתאימה לכולם והמציאות מורכבת ומשתנה גם בהתאם לתחום וגם בהתאם לשלב הרלוונטי בקריירה, קבלו מקבץ מקרים מסוגים שונים שמובילים להתעניינות בלימודי תעודה לעומת תואר:

לימודי תעודה לצורך השתלבות במקצועות ההייטק –  הרבה אנשים הציבו לעצמם מטרה להשתלב בתעשייה שאחראית על נתח נרחב מהיצוא של מדינת ישראל, והתנאים הכלכליים בהתאם. קיימים לא מעט עובדים שהשתלבו בתחום אחרי קורסים וללא תואר. עם זאת, כדאי לקחת בחשבון שנדרש במצב כזה “מנגנון פיצוי ” מסוים כדי להצליח להשתבץ בתפקיד מפתח,  כלומר חובת הוכחה של מסוגלות גבוהה ללמידה עצמאית. בנוסף, יש יותר אפשרויות מבחינת היצע מקומות עבודה לאחר תואר במדעי המחשב למשל, וכדאי לקחת בחשבון שמדיניות הגיוס בחלק מהמקומות עדיין קשיחה ודורשת תואר, אבל המגמה הזו עשויה להשתנות. ככל שמתרחקים ממועד ההכשרה, הניסיון והיכולת משחקים תפקיד ופחות ההכשרה עצמה. לא מומלץ לשלול תואר מראש, אבל בהחלט לכוון לעבודה וצבירת ניסיון במהירות האפשרית. תפקיד מדען נתונים, אחד משיאני השכר, מאויש כמעט בלעדית ע”י בוגרי תארים, בעוד מפתח  php במרבית המקרים דווקא לא יהיה בוגר תואר במדעי המחשב. מי שמתעניין בעומקן של הטכנולוגיות ולא רק בצד היישומי – בהחלט יש לו מה להרוויח, גם במונחי שכר להמשך הקריירה, מלימודי תואר. מי שמכוון לתפקיד יישומי התחלתי ומעוניין בהשתלבות כמה שיותר מהירה, בהחלט כדאי לשקול קורס.

לימודי תעודה לצורך הסבה –  סיימתם תואר, התחלתם לעבוד אבל אתם לא מרוצים ושוקלים להחליף תחום. עכשיו מה? לעשות עוד תואר זו אופציה, אבל דווקא במצבים כאלו לימודי תעודה יכולים להוביל לתוצאה הרצויה ביתר מהירות. מקצועות כמו יעוץ ארגוני, ניהול משאבי אנוש, ניהול רכש וניהול פרויקטים הם לרוב מקצועות בהם משתלבים לאחר מספר שנות ניסיון. המשך עבודה באותו ארגון והסבה לתחום המיועד תוך השתלמות בקורס בלימודי חוץ היא אופציה מצוינת. קל יותר להחליף תחום בתוך אותו מקום עבודה, והשכלה קצרה ופרקטית תוך כדי עבודה יכולה להתאים מאוד דווקא למקרים כאלו.

לימודי תעודה לצורך הסמכה פורמלית – ניתן להשתלב במקצועות מסוימים שדורשים הסמכה פורמלית לאחר לימודי תעודה. ישנם מקרים בהם הרישיון ניתן לאחר השתלמות ולא תואר מלא. מקצועות פיננסיים מסוימים לדוגמא, שדורשים לימודי תעודה ולאחריהם אפשר להשתלב בעבודה כמו חשבי שכר, מנהלי חשבונות, יעוץ משכנתאות, יעוץ פנסיוני ועוד – יתאימו למי שמחפש תעסוקה פרקטית במסגרת ברורה ופחות מעוניין להשקיע שלוש שנים בתחום.

לימודי תעודה לצורך בניית קריירה מקבילה – אחת המגמות של השנים האחרונות היא קריירות מקבילות, האחת עצמאית והאחת שכירה, שמתקיימות במקביל. מדובר בעסק צדדי פעמים רבות בשלבים הראשונים, עד לעיסוק עצמאי מלא בתחום. למשל שיווק דיגיטלי או ניהול מדיה חברתית, תחומים בהם ניתן לתת שירות במקביל לעבודה קבועה. מקצועות עיצוביים כמו עיצוב פנים, עיצוב גראפי והמקבילה הטכנולוגית שלו – UI/UX הם דוגמאות מצוינות למקצועות בהם ניתן לייצר התמחות בהדרגה עם תיק עבודות שקורס צדדי יאפשר לצבור תוך כדי לימודים. ההתנסות בתחום תוך כדי לימודים מספקת עניין וחלון הזדמנויות להציץ אל העיסוק עצמו, גם אם בתור תחביב בשלבים הראשונים. דוגמא נוספת היא עבודה כמדריכ/ת טיולים, עבודה שניתן לשלב למשל בתקופות הקיץ יחד עם משרה חלקית בתחום אחר.

לימודי תעודה לצורך יצירה – מקצועות קריאטיביים לאנשים שמתעניינים בשלב מסוים בחייהם ביצירה מסוגים שונים, כוללים למשל מקצועות בתחום הקולנוע. אדם שמעוניין ליצור ומתעניין בתחומים כמו בימוי או תסריטאות בהחלט יתאים ללימודי תעודה כהתנסות ראשונית. היצירה עצמה היא עצמאית, אבל מעניין להתנסות בה כחלק ממסגרת בה אפשר ורצוי לקבל פידבקים ולהתפתח בתהליך היצירה לצד למידה ממוסדת. כמובן שתחומים אלו גם יכולים להפוך לקריירות מקבילות או ראשיות, אבל השונה בהם הוא שמדובר במקצועות קריאטיביים בהם אנשים הרבה פעמים מתעניינים כתחביב או כצורך יצירתי שעולה לאו דווקא בהקשר של עבודה. מקצועות הקשורים לאומנות חזותית למשל גם נמנים עם הקבוצה הזו.

לימודי תעודה לצורך רכישת כישורים רוחביים – בל נשכח שיש גם כישורים רוחביים שמתאימים למגוון יישומים. מקצועות כמו ניהול e-commerce  או יעוץ עסקי / אסטרטגי מתאימים הן לבעלי עסקים והן למעוניינים לעבוד בתחום בתוך ארגון או לחילופין לעבוד כיועצים חיצוניים לתחומים אלו. לימודים מהסוג הזה יכולים להקנות כישורים פרקטיים רוחביים שיכולים להיות רלוונטיים למגוון עיסוקים.

מתי ממש לא מומלץ ללמוד קורס לימודי תעודה?

לימודי תעודה במקומות לא מבוקרים או מפוקחים מומלצים פחות. בנוסף, ישנן תעשיות וגם מסגרות (כמו משרדי ממשלה) שבהן קשה להשתלב ללא תנאי סף של תואר. ועניין אחרון – יש גם את אלמנט החוויה לצד הצורך הפרקטי. שנים של למידה עם אנשים מעניינים מאפשרות התפתחות מואצת כתוצאה מההפריה הקוגניטיבית של סטודנטים האחד עם השני תוך חשיפה לעולמות תוכן חדשים ומבוקרים. שורה תחתונה – אל תשללו שום דבר מראש רק תזכרו שחשוב להבין את הרמה הכללית של מסגרת הלימוד, חשוב לנסות לצבור ניסיון פרקטי במהירות האפשרית, ובעיקר – לא לשכוח להנות מהלימודים.

 

לבחינת מקצועות נוספים הכנסו ל MyRole.co.il