מיהם האנשים שנהנים מהעבודה שלהם?

נדמה שאין כמעט בנאדם שלא היה רוצה לשפר את רמת שביעות הרצון שלו/שלה בעבודה. אפשר  לעשות את זה, וכמו תמיד אנחנו מאמינים בחכמת ההמונים – אז מה אומרות הסטטיסטיקות?

אנשים שנהנים מהעבודה מדווחים על המאפיינים הבאים:

  1. בעלי ציפיות ריאליות – ההסתכלות שלהם על עבודה היא אופטימית אבל לא מאוד רומנטית. הם לא חושבים שהעבודה צריכה לספק להם את כל אפיקי ההגשמה העצמית בלי יותר מידי מאמץ, ויחד עם זאת הם כל הזמן מנסים למקסם את ההנאה היומיומית שלהם. לפני כל הנתונים האובייקטיביים, בואו נודה על האמת. מי שמצפה להתפרנס רק ממה שהוא אוהב בלי יותר מידי מאמץ צריך wake up call . כי מתפרנסים קודם כל ממה שצריך. ממה שהשוק דורש, ממה שנותן ערך ועונה על צורך. רצוי כמובן למצוא דרך לשלב את זה עם התשוקה והעניין האישי .אבל קודם כדאי להבין שבראש ובראשונה הציפיה שפשוט נגיע למשרה שתהיה גם מעניינת, גם עם שכר גבוה, עם אפשרויות קידום גבוהות, עם תנאים מעולים ומשרדים מגניבים, ושהיא תבטא את כל הכישורים שלנו….זו ציפיה פשוט לא ריאלית. מה כן ריאלי? להגיע למשרה שעונה על רוב הקריטריונים ולנסות לפתח אותה לאפיקים הרצויים. אנשים שמרוצים מהעבודה שלהם נוטים להבין את חוקי המשחק של צורך השוק אל מול הצרכים שלהם.

 

  1. עוסקים בלמידה מתמדת – אנשים נוטים להיות מרוצים יותר מהעבודה שלהם כשהם מרגישים שהם כל הזמן לומדים משהו, מתפתחים ויוצאים מאזור הנוחות שלהם. מי שלא לומד כלום ועסוק בעבודות רוטיניות בד”כ נשחק עם הזמן, כי דריכה במקום היא הליכה אחורה, גם אם לא מבינים את זה מיד. אנשים שמדווחים על שביעות רצון בעבודה לרוב מרגישים שהלמידה מספקת להם כישורים שיעזרו להם גם בעתיד.

 

  1. מקבלים טעויות בהבנה – אנשים שמרוצים מהעבודה שלהם מבינים שלפעמים הם יטעו, והם נוטים לסלוח לעצמם על זה. לא פחות חשוב מזה – הם נוטים להכיל טעויות של הסביבה (עובדים וקולגות) ביתר קלות ויוצאים מנקודת הנחה ש”מי שלא עובד לא טועה”. זה לא אומר שחוזרים על אותה הטעות פעמיים, ודאי שצריך להפיק לקחים, אבל טעות היא חלק מתהליך למידה ושיפור.

 

  1. אומרים “לא” – אסרטיביות מוגדרת בהרבה וריאציות. ההגדרה האהובה עלי היא “היכולת לומר לא מבלי להרגיש אשמה”. כדי לעבוד בפרודוקטיביות יומיומית אין ברירה אלא ליצור סדרי עדיפויות. המשמעות של סדר עדיפויות היא שחלק מהסובבים לא יקבלו את מבוקשם באותו רגע. מי שמתקשה להתנהל ככה מגלה שאין אפשרות לרצות את כולם כל הזמן. אבל מי שנותן ערך ומתמקד במשימות החשובות, בד”כ מצליח לענות על דרישות רוב הסביבה רוב הזמן, והכי חשוב – מוריד את רמות הסטרס שלו עצמו.

 

  1. עצמאיים – לאו דווקא עובדים בעסק עצמאי, אבל מנהלים את העובדה שלהם באופן עצמאי גם אם הם שכירים. זה אגב, המאפיין שנמצא כמשפיע על שביעות רצון עובדים בהכי הרבה מחקרים.

 

  1. עובדים בעבודה מגוונת – מונוטוניות לא גורמת לרוב האנשים לפרוח, לכן גיוון נמצא כאחד המפתחות לשביעות רצון. ב MyRole אנחנו מנסים לנתח את התפקידים והמשרות עד כמה שניתן בשביל לתת תמונה של מידת הגיוון בתחום. לצורך העניין אתם מוזמנים להשוות את עוגת המשימות של חשב/ת שכר לעומת מנהל/ת רכש . נחשו מי יותר שבע רצון?

 

  1. מרגישים תחושת הערכה ומסוגלות – לאנשים שמרוצים מהעבודה שלהם קיימת תחושת מסוגלות גבוהה. הם מרגישים שהם מבצעים את העבודה שלהם על הצד הטוב ביותר. בדרך כלל התחושה הזו מגיעה בשילוב עם הערכה מצד הסביבה. תחושת מסוגלות ללא הערכה סביבתית גורמת לתסכול ומרמור, בעוד הערכה סביבתית ללא תחושת מסוגלות גורמת לתסמונת המתחזה. השילוב של שניהם מייצר רמה גבוהה של שביעות רצון.

 

  • מה עם שכר שאלתם? הוא מרכיב יחסית שולי במשוואה הזו של שביעות רצון למרות שלא מעט אנשים רואים בזה את העניין המרכזי. מחקרים מראים אחרת, ומדגישים שתגמול חיצוני לא עושה את ההבדל. אחד ההסברים לפער בין מה שאנשים מצהירים לבין המחקרים הוא ששכר הוא ביטוי להערכה הסביבתית ולכן הוא חשוב כל כך לרמת השביעות רצון, מעבר לצרכים הפרקטיים. (לחצו כאן כדי לקרוא כמה טיפים בנושא ציפיות שכר ).

 

  • מה עם יוקרה? פרסטיז’ה של תפקיד או חברה משפיעה על שביעות הרצון במיוחד בהתחלה. אדם שמתקבל ל”חברת חלומות” מאוד מרוצה בהתחלה, ועם הזמן ההשפעה של המרכיב הזה נחלשת או פגה אם אין מאפיינים אחרים שמעלים את רמת שביעות הרצון.

 

 

  • מה עם האופי שלך? כן, יש הבדלים מהותיים מאדם לאדם. לצורך העניין שני אנשים שמתעניינים בדיגיטל יהנו ממקצועות שונים. יש מי שיעדיף להיות  מנהל תקשורת שיווקית לעומת מי שיעדיף לעסוק בניהול קהילות דיגיטליות  בהתאם לרמת הדינמיות השונה בין שני המקצועות האלה. ויש גם תכונות שאחראיות על שביעות רצון כללית. Agreeableness למשל (נועם הליכות) היא תכונה שמתקשרת גם להצלחה בעבודה וגם לשביעות רצון גבוהה יותר.  אין ספק שיש מאפייני אישיות והמודעות להם חשובה כדי להתאים תחום עיסוק.

 

 באילו מקצועות שביעות הרצון הכי גבוהה?

כאן אין אחידות דעים בין מומחים או בין מחקרים, לרוב אנשים שעובדים לפי שעה מרוצים יותר ממי  שעובד משרה מלאה. אבל הנתון הזה עדיין לא נבדק מספיק בכלכלה החדשה. המלצתנו היא להסתכל  פר מקצוע באתר MyRole.co.il על חוות דעת של גולשים לגבי כל מיני מקצועות.

 יש לכם עוד שאלות?

מוזמנים להצטרף לקבוצת פייסבוק שלנו (MyRole – מרימים קריירה ) לשאול ולהתייעץ.