למה בפסח הזה אתם חייבים לקחת חופש. אבל באמת.

יש לא מעט אנשים שמניחים שהחופשה שהם לוקחים היא בשביל הנשמה, ושהעבודה תחכה. העניין הוא שלפי מחקרים חופש דווקא מוביל לפרודוקטיביות גבוהה יותר בעבודה, גם אם זה לא לגמרי אינטואיטיבי במיוחד נוכח המוטיבציה הנמוכה מאוד ביום החזרה למשרד.

אז מה מסתבר? אם החופשה מוצלחת, כ 70% מהעובדים שנשאלו חזרו עם רמות אנרגיה גבוהות יותר מאשר רמות האנרגיה שלפני החופשה. מטבע הדברים, הגדרה של חופשה מוצלחת היא אינדיוידואלית, אז השאלה היא יותר סטטיסטית –  איזה סוג חופשה מעלה את האנרגיה עם החזרה לעבודה?

1.      חופשה שתוכננה מראש כולל הרבה מהפרטים, וסליחה לספונטניים שבינכם. אם שברנו את הראש ותכננו את הטיול לפני, מה שנשאר לעשות זה בעיקר לחוות ופחות לדאוג ללוגיסטיקות וסידורים.

2.      נסיעה למקום רחוק לפחות מנטלית, גם אם זו חופשה בארץ. אנחנו רגילים לחשוב שרק ישראלים רוצים לנסוע כל הזמן לחו”ל, אבל גם עמים אחרים מדווחים על חופשות משמעותיות יותר כשיעד החופשה מרוחק יותר (94% מהנשאלים). אם אתם לא נוסעים ונשארים בבית, נסו לצאת מהשגרה עד כמה שניתן גם בבית כדי לקבל את האפקט האמיתי של חופש.

3.      יצירת קשרים חברתיים במהלך החופשה או הטיול תעלה את רמת האנרגיה ותתרום לתחושה הכללית של חוויית חופש חיובית. אלו יכולים להיות גם קשרים עם אנשים חדשים לחלוטין.

4.      אולי טריויאלי אבל שווה לציין שחופשות בהן רמת הבטיחות מוטלת בספק (מקומות מסוכנים או חופשות אקסטרים), רמות הסטרס מן הסתם לא יורדות ולא נצפתה עליה בפרודוקטיביות עם החזרה מהחופשה.

5.      בניגוד למה שחושבים – חופשה נטולת אמצעים טכנולוגיים בימנו לא מעלה את רמת ההנאה בהכרח כי היא גם מנתקת אותנו מהיבטי פנאי שהטכנולגיה מספקת. נכון שאז גם עלולים להטריד אותנו מהעבודה, אבל ספציפית בפסח – בגלל שכולם בחופש, יש פחות סיכוי שזה יקרה.

מה שמוביל אותי לנקודה הבאה. גם אם במשרד שלכם כולם עובדים בפסח, אל תחשבו לרגע שאם תתאמצו נורא ולא תצאו לחופשה הרצויה מישהו יתן לכם מדליה. למה אני אומרת את זה? כי לפי מחקר של HBR, אנשים שלקחו פחות מעשרה ימי חופש בשנה זכו ל 35% סיכוי לקבל העלאה בשכר או בונוסים, בעוד אנשים שלקחו יותר מ 10 ימי חופשה בשנה נהנו מסיכוי  של 65% לקבל העלאה או בונוס בשלוש השנים העוקבות.

בשורה התחתונה – פחות חופש לא ממש מבטיח יותר הערכה מהממונים, או תגמול פיננסי משמעותי. מה שחופש דווקא כן מבטיח, זה ראש רענן יותר להתמודדות עם בעיות שקשה לתפור להן פתרונות יצירתיים ביומיום, “שבירת סיטואציה” קוראים לזה. נו אתם יודעים – שינוי הנוף מוביל גם לשינוי מנטלי.

למרות השביזות שמאפיינת את החזרה לעבודה אחרי החופשה, כמעט שלושת רבעי מהאנשים מרגישים טעונים יותר ואנרגטיים יותר בהשוואה ללפני החופשה. אז אנחנו לא אירופה עם אינסוף חופשים, אבל לפחות בתוך העבודה האינטנסיבית הנהוגה במחוזותנו, יש חג אחד שכל כולו חירות.

חג אביב שמח!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הגב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *