שוקלים להחליף מקצוע? איך לעשות את זה נכון

בעידן שבו אנשים צפויים לעבוד כארבעה וחצי עשורים מהחיים שלהם, סביר להניח שהטרנד של החלפת תחומים ומקצועות לא ידעך כל כך מהר. עולם שמציע אינספור אפשרויות רק מעצים את תחושת השחיקה הטבעית שנוצרת ממילא אחרי שנים רבות בעיסוק ספציפי, ומגביר את הצורך בגיוון.

אז מה אנחנו יודעים היום על החלפת מקצוע מוצלחת? יש כמה כללי אצבע, אבל אין דרך טובה יותר ללמוד מאשר באמצעות דוגמאות –

הלנה מאסה לחלוטין בעבודה שלה כעו”ד בתחום דיני עבודה. היא עבדה בתחום קרוב לעשור והרגישה שהיא חייבת שינוי. בהתחלה היא חשבה ללמוד גישור ולעסוק בזה כעיסוק מרכזי, עד שהיא הבינה שעל אף היתרון הברור שיש לעורכי דין בתחום, יהיה לה קשה מאוד להתפרנס מעיסוק זה כעיסוק מרכזי. מתוך העבודה המשותפת שלה עם מנהלות משאבי אנוש היא הבינה שתחום ה HR הרבה יותר לרוחה. היא גם הבינה שהיא תוכל לשלב בו את הידע הקודם שלה מעולם דיני העבודה ולהשתלב במשרה יותר בכירה יחסית מאשר אנשי HR מתחילים בזכות הניסיון שכבר היה לה. בהתחלה היא עבדה בחברה קטנה, שם היו לה קשרים במסגרת עבודתה כעו”ד. באותו מקום היא למדה את הבסיס של עולם ה HR כשהחליפה רכזת גיוס בכירה בחופשת לידה. אחר כך עברה לחברה גדולה יותר והשתלבה בתפקיד משאבי אנוש ניהולי, באופן שרצתה לפניכן.

אוהד החליט שנמאס לו לעבוד כמהנדס כימיה. הוא עבד המון שנים באותו מקום, הוא לא מאוד אהב את התפקיד שלו ועוד פחות את מקום העבודה. משלא מצא עבודה במקום אחר בתפקיד של הנדסה כימית, החליט להסתכל על אפשרויות נוספות שעולם התעסוקה מציע. אחד הדברים שאוהד גילה שהוא אוהב עם השנים זה דווקא את עולם הקולינריה. הוא החליט לפתוח עסק מהבית ולעבוד כטבח (לא שף, יש הבדל), ובהתחלה אפילו הצליח למכור כמה תבשילים דרך אתרים מוכרים. אלא שהעסק לא התרומם כי העבודה כללה היבטי ניהול שהוא לא היה בקיא בהם, היו חסרות לו מיומנויות שיווקיות, וגם כשהיה חג והביקוש גבר הוא בקושי הצליח לעמוד בעומס. התוצאה לא היתה טובה בעיקר כי הוא לא מספיק הבין לעומק את המשמעויות של ניהול עסק, וגם כי חדוות העשיה שבבישול די נעלמה כשזה הפך לעבודה, ולכן העדיף להשאיר את כובע הטבח במטבח הפרטי שלו כתחביב. אבל הוא כבר לא יכל (ולא רצה) לחזור למשרת ההנדסה הכימית שכל כך חיכה לעזוב. הוא לא הצליח שוב להתקבל גם לחברות אחרות בתחום. בסופו של דבר הוא למד תכנות (client side, mobile ) והיום הוא עובד כבונה אתרים ואפליקציות ו webmaster, הכל במתכונת פרילנס. ההבדל הוא שהיום הוא כבר יודע לנהל עסק, וגם העבודה הנוכחית פחות שוחקת אותו. המרכיב החסר בהסבה הראשונית שהוא עשה היה פשוט מחקר לעומק. גם של עצמו, כי הוא הניח שבישול יומיומי יסב לו הרבה סיפוק, וגם של ניהול עסק בכלל וניהול עסק בתחום הקולינריה בפרט.

נסיים באחת הדוגמאות הכי מפורסמות להחלפת מקצוע מוצלחת – ויקטוריה בקהאם.

למי שלא מכיר, ויקטוריה היתה הספייס גירל הכי אופנתית אבל הכי פחות זמרת. היא נסיתה אחרי הפירוק של הלהקה לעבוד כזמרת עצמאית, ללא הצלחה מרשימה. אחר כך היא הוציאה ספר על אהבתה האמיתית – אופנה, ובתקופה ההיא התחילה לדבר על הערך האמיתי שהיא מביאה לעולם – העצמה נשית. מבחינתה, היא הדגישה, עיצוב אופנה זו הדרך שלה להעצים נשים. כל זה קרה תחת התפקיד שבו רוב העולם תייג אותה – אשתו של דיוד בקהאם. היום ויקטוריה היא בעלת עסק מצליח חובק עולם, מותג שהקימה על שמה, והיא מוערכת מאוד בזכות עיצוביה וגם בזכות הביצועים העסקיים של החברה שהיא עומדת בראשה.

נכון, זו קצת פלנטה אחרת מבחינת פרסום, כסף, מעמד וכו’, אבל דווקא בגלל זה אני לא חושבת שזה היה תהליך פשוט בכלל. ויקטוריה לא יכלה לבקש ממחלקת HR  ניוד בתוך החברה, והיא לא יכלה לעבוד כמעצבת אופנה מתחילה שכירה, איפה שאפשר באמת ללמוד את העבודה. במקום זה היא התחילה בקטן בדרך שלה. למדה בבית, התנסתה, ואחר כך התחילה לעשות שיתופי פעולה עם מותגים יוקרתיים. שם הפרסום שלה עזר ולא הפריע. למי שעקב, בשנים ההן היא הרבתה להסביר שהיא לא סתם מוכרת את שמה לליין אופנה (כמו הרבה סלבאיטאים) אלא באמת רוצה לעצב וליצור.

התוצאות מדברות בעד עצמן. הקשיים שלה היו שונים משל כל מי שקורא את הפוסט הזה כנראה, ובכל זאת היא צלחה אותם דרך זה שהבינה מה התרומה האמיתית שלה לעולם, מה היא אוהבת ואיפה הערך המוסף שלה. משם היא רק היתה צריכה לנתב את הדרך.

אז מה המסקנות? החלפת מקצוע מוצלחת למקצוע מרכזי אחר (ולא תחביב) כוללת שימוש בידע וכישורים קיימים, חיפוש דרכים יצירתיות ללמוד דברים חדשים, עזרה ממכרים וקשרים אישיים והמון המון מחקר מקדים כדי לדעת איך להתכונן לתהליך. לא פחות היא כוללת הבנה של הערך המוסף של כל אחד ואחת, בקונטקסט של עולם העבודה.

למידע נוסף על מקצועות כנסו ל MyRole.co.il

בהצלחה!