הצבתם לעצמכם יעדים ל 2018? כדאי שתקראו

2018 בפתח, ואיתה כמה הבטחות שהבטחנו לעצמנו. לא משנה אם ראש השנה שלנו, או תחילת השנה האזרחית, תמיד יש סיבה טובה לפתוח דף חדש ואיתו כמה החלטות חדשות, שאמורות להיטיב את חיינו ולגרום לנו להרגיש שהתקדמנו.

אז מה קורה לרוב היעדים?

–        41 אחוזים מהאמריקאים מציבים בכל שנה יעדים לשנה החדשה. האחוז הגבוה ביותר של היעדים קשור לנושאי בריאות ושיפור איכות חיים. רק 4% מהיעדים קשור למציאת עבודה חדשה.

–        9 אחוזים מהאמריקאים מצליחים לעמוד ביעדים שהציבו לעצמם, ו 42% מעידים על כך שנכשלו בקיום ההבטחות שהבטיחו לעצמם.

–        38 אחוזים מהאנשים בשנות ה 20 שלהם הצליחו לעמוד ביעדים של עצמם, בעוד המספרים נמוכים משמעותית בעשורים אחרים (רק 16% הצליחו לעמוד ביעדים מעל גיל 50 למשל).

לאלו החלטות הסיכויים הגבוהים להתממש?

–        החלטות ברורות ולא מעורפלות. החלטה בסגנון “מעוניינ/ת להחליף עבודה” לא ממש יקדמו לשום מקום. אבל החלטות שבבסיסן קיימת הבנה מה רוצים יותר מסוג העבודה הבא, כבר יקדמו לעבר מטרה מסוימת. למשל –”אני רוצה להתקדם לתפקיד ניהולי בו אנהל לפחות שני אנשים”. או “אני רוצה לעבוד במקום יותר יציב, שיהיה לי פחות אי ודאות יומיומי לגבי עתיד החברה”.

–        החלטות מדידות הן הקלות ביותר לאמוד. המספרים נותנים את התשובה אם עמדנו ביעדים של עצמנו או לא. למשל – “אני רוצה לחפש עבודה עם שכר גבוה לפחות ב 10% ממה שאני מרויח/ה היום”. או למשל – “אני רוצה לצאת מהעבודה בשעה חמש לפחות פעמיים בשבוע כדי להספיק לעשות ספורט גם במהלך השבוע.” החלטות מהסוג הזה אפשר למדוד, וקל יותר לנהל.

–        החלטות בעלות מסלול אופרטיבי – למשל אם בחיפוש עבודה עסקינן, בניית תכנית פעולה ברורה לכל שבוע תעזור הרבה. למשל – שבוע ראשון – איתור עשר חברות השמה מובילות בתחום ויצירת קשר עם כולן. שבוע שני – מיילים לכל האנשים מהעבודה הקודמת שבה עבדתי. שבוע שלישי – פניה ממוקדת לאנשים ברשתות החברתיות שלי, וכו’. תכנית כזו לא רק מכריחה אותנו לחשוב על דרכי פעולה, היא גם נותנת תקווה בכל פעם מחדש שאם דרך אחת לא צלחה אולי השניה כן תצליח.

כל אלו מבדילים בין החלטה לבין יעד.

עוד כמה דברים לקחת בחשבון –

–        אם רוצים לשנות הרגלים, כדאי להתחיל מיעדים קטנים שאפשר לעמוד בהם. מי שרגיל לעשות  חמש הפסקות סיגריה ביום עבודה ומרגיש שזה מבזבז זמן יקר, רצוי שיתחיל בהתחייבות להוריד לארבע ואח”כ לשלוש וכו’. ההדרגתיות משמעותית ביותר.

–        כדאי לנהל מעקב אחר ההתקדמות. למשל – מי שרוצה להיגמל מרשתות חברתיות במהלך העבודה, צריך קודם לראות מתי הוא נכנס, באלו שעות וסיטואציות, ורק אז אפשר להתחיל לבנות תכנית להורדה הדרגתית של המינון.

–        שיטת המקל והגזר עובדת גם על עצמנו. אם נצ’פר את עצמנו אחרי שהגענו ל 50 מיילים ללקוחות חדשים ביום למשל, יש יותר סיכוי שנגיע לזה. אם נמנע מעצמנו משהו כיפי במידה ולא נצליח להגיע אפילו לשלושים, סיכוי סביר שנעמוד לפחות בטווח מסוים.

–        יהיו כשלונות. כדאי להתכונן לזה. רצוי לחשוב מראש על מנגנון התמודדות עם כשלונות כשהם יגיעו, איך לא להתייאש ולא לזנוח את המטרה.

אם לא עמדנו ביעדים תמיד יש את ההתחלה החדשה הבאה. אולי בפסח, אולי בתחילת הקיץ. דבר אחד חשוב לזכור, יעד ללא תכנית הוא לא יותר ממשאלה.